Van Cs Aap drukkerij joh. meijer BLOEMEN van baerlestraat 39 BeGunstiQitiG van onze aöveRteeRöeRS, houöt öe schakel in stanö Karei ging van pret even verzitten, waar door Geppie per abuis een beetje lucht kreeg. „Brengen jullie mij het éérste thuis Oóóóóóh, die rótkarei Bóém en wég was het stemmetje weer Omdat we uiteindelijk medelijden met Gep kregen, wilden we slechts tot het Leidseplein van zijn gastvrijheid gebruik maken; dat stukje naar „Normandie" konden we trouwens zelf wel oversteken. De taxi reed met Geppie verder, maar of hij het ritje geapprecieerd heeft, weet alleen de chauffeur, want die heeft met hem afgerekend Ja, we waren wel met vélen in die des tijds kleine taxiMaar kom nü maar eens om zo'n gezellig ritje, waar in een slee van 2.30 x (t]/2 m al gezegd wordt: „We zijn al met z'n vieren Over KIENEN lees ik: A.F.C.-ers, komt met Uw vrouwen en meisjes kennismaken met de Kien- avond! Prijzen: Wild - Paling - Drank - 'Zuiver Gemeste Witvlezige Brusselse Poulardes', dat moet je Jan Snelleman horen zeggen! en als hij dan wéér komt, met de benen van Emma Nee, Kien is pas Kien bij A.F.C. Des noods heb je een stuk wild om je hals hangen, wat bij thuiskomst je eigen bon tje blijkt te zijn, maar prét heb je zeker Dit is alles lang geleden, maar gelukkig: GEPPIE is er nog! En het KIENEN óók We gaan dus rustig verder Een Aangetrouwde Aap (I) Was het toeval dat J.T.S. me belde net op het moment dat ik de laatste alinea op pag. 189, hoofdstuk voedselgedrag, van de Naakte Aap (Desmond Morris, Bruna 2,75) tot me wilde nemen? Nee, want toeval bestaat niet. Dit stukje uit de bijbel van de 20ste eeuw mag u, zo u het al niet gelezen hebt, niet missen. Het verklaart twee belangrijke dingen. „De verbeterde voedselverzamelende technieken van de moderne landbouw hebben de meerderheid van de volwassen mannetjes in onze maatschappij zonder jaagtaak achtergelaten. Zij compenseren dit door uit „werken" te gaan. Het wer ken is in de plaats gekomen van het ja gen, maar het heeft nog veel van zijn fundamentele eigenschappen behouden. Het brengt een regelmatige tocht van de thuisbasis naar de „Jachtgronden". Het is een overheersend mannelijke bezigheid en het biedt gelegenheid voor wisselwer kingen van man tot man en voor groeps activiteit. Het brengt het nemen van risico's en het uitstippelen van strategieën met zich mee. De pseudo-jager voert een „moordende" concurrentiestrijd. Het is meedogenloos in zijn zaken doen. Als de pseudo-jager zich ontspant, gaat hij naar clubs voor mannen alleen, waarvan de vrouwtjes volledig uitgesloten zijn. Jon gere mannetjes hebben de neiging zich aan te sluiten bij een uitsluitend uit man netjes bestaande bende, die dikwijls „roofzuchtig" van aard is. Door de hele reeks van organisaties, van geleerde sociëteiten, sociale clubs, broederschap pen, vakverenigingen, sportverenigingen, vrijmetselaarsgroepen, geheime genoot schappen tot aan de teenagersbenden toe, is er een sterk emotioneel gevoel van mannelijke „saamhorigheid". Er is sprake van grote loyaliteit in de groepen. Men draagt distinctieven, uniformen en ande er identificatiemiddelen. Onveranderlijk worden er met nieuwe leden inwijdings ceremonieën uitgevoerd. De eenslachtig- heid van deze groepen moet niet worden verward met homoseksualiteit. Ze hebben in principe niets met seks te maken. In de eerste plaats hebben ze te maken met de band tussen de mannetjes van de oude coöperatieve jaaggroep. De belang rijke rol die zij spelen in het leven van de volwassen mannetjes toont duidelijk het voortbestaan van de fundamentele voorouderlijke aandrangen aan. Als dit niet zo was, zouden de activiteiten die zij bevorderen net zo goed uitgevoerd kunnen vvorden zonder de ingewikkelde afzondering en rituelen en een heleboel ervan zou gedaan kunnen worden in de kring van de familie-eenheid. Vrouwtjes zijn dikwijls gebelgd door het vertrek van hun mannetjes om „naar de jongens te gaan" en reageren erop alsof het een soort ontrouw aan de familie is. Maar dat is niet terecht. Zij zijn alleen maar getuige van de moderne vorm van de eeuwenoude tendens van de soort om met uit mannen bestaande groepen op jacht te gaan. Deze is net zo fundamen teel als de band tussen de mannetjes en vrouwtjes van de naakte-apensoort en heeft zich inderdaad in nauwe samen werking daarmee ontwikkeld. Deze tendens zal ons altijd bijblijven, minstens totdat er een of andere nieuwe en grote genetische verandering in onze gesteldheid is gekomen." Tot zover Mr. Morris, tussen haakjes, verplichte lektuur! Uit het bovenstaande blijkt ons bestaans recht en de dames mogen nooit meer zeuren als de aardappeltjes staan te ver pieteren. Aap (II) Dit is het laatste nummer van 69. Intri gerend zinnetje. Ik blijf nog even bij Morris en z'n naakte aap. Uit zijn theo rieën valt zoveel te verklaren. Bijvoor beeld de dominanten onder ons: de lei ders. Het zo vaak gehoorde zinnetje: „ze hebben me gevraagddoet in dit kader een beetje hypocrities aan. Toen we uit de bomen klauterden kenden we reeds onze leiders. Het jagen in groepen geschiedde onder leiding van één aap: de grootste, de sterkste en de slimste. Dat deze kwalifikaties in de lange lijn van de evolutie sterk aan inhoud hebben ingeboet mag waar zijn, één van deze kenmerken is evident voor een leider. In de gecompliceerde maatschappij van de 20ste eeuw komt de nadruk vooral op het slim-zijn te liggen. Door deze slim migheid gaat men domineren, het is een gegeven, men ontkomt er niet aan. Lei ders in verenigingen zullen ook in het dagelijks leven leiders zijn, de een met meer de ander met wat minder naakte apen onder zich. Het bewuste zinnetje wacht men dan ook meestal popelend van ongeduld af. Aap (III) Een „waardiger" slot van het jaar is amper voorstelbaar door te wijzen op onze bescheiden afkomst. Het beeld dat Morris schetst doet die krijsende, schreeu wende, fluitende notenvretende in de handen klappende hordes zo magnifiek schitteren in de eeuw van de grootste technische vooruitgang. De volgepakte hysteriese tribunes die als één hechte groep reageren. Niemand ontkomt er aan, je doet vanzelf mee. Hoe harder de strijd, hoe meer we krijsen. Hoe meer stamgenoten bij elkaar, hoe groter het volume. De prooi, de tegenstander, moet gevangen worden, eventueel gedood. Hoe vaak glijdt niet dat kleine laagje vernis dat met zo'n groot woord „beschaving" TELEFOON 72 01 40 kanaalstraat 132 amsterdam tel. 18 07 10 5

AFC (Amsterdamsche Football Club)

Schakels (clubbladen) | 1969 | | pagina 5