De Wereldkampioenschappen poelt allen mee, het is voor a.f.c. TVFU dank zij de televisie vele miljoe- nen voetballers en voetballiefheb bers in de gelegenheid zijn geweest om eens te zien, hoe perfect, mooi en fas cinerend voor de toeschouwers voet bal kan worden gespeeld en welke vreugde de spelers zelf eraan kunnen beleven, zal er ongetwijfeld in vele technische commissies, alsmede door spelers onder elkaar, over worden ge sproken hoe men in eigen milieu zijn spel kan verbeteren. Het was immers duidelijk dat vergeleken bij het in Zweden gebodene aan ons voetbal nog heel wat te dokteren valt. Al direct wordt men daarbij voor de keuze gesteld tussen het door onze leermeesters, de Engelsen, geïnspi reerde, wellicht het best met „manne lijk" te omschrijven, speltype, waarvan men meende dat het 't meest efficiën te zou zijn met zijn harde tackle, lan ge pas, schoten om van te rillen etc. en het door Brazilië zo brillant gede-f monstreerde „artistieke" show-voet- bal, dat in de practijk wat doelpunten aangaat zeker niet minder efficiënt bleek te wezen, doch bovendien het oog bepaald verrukte. Opmerkelijk was het dat van de vier Britse elftallen niet één erin slaagde tot de kwartfinale door te dringen. Onwillekeurig dringt zich de conclusie op, dat sinds de vastelands-elftallen zich óók de Engelse harde tackle heb ben eigen gemaakt, de superioriteit van het Engelse voetbal verdwenen is. De tijd dat men de sterkste Europese Wunderteams steeds maar weer om streeks begin december in de Lon- dense mist en modder met het wapen van de harde tackle als povere begin nelingen voor schut zette, schijnt voorlopig voorbij. Natuurlijk mogen we niet vergeten, dat in die beslissings wedstrijd Engeland—Rusland de En gelsen twee maal zeer ongelukkig te gen de paal schoten, terwijl de Ruskies met één bal juist aan de binnenkant voor de overwinning voldoende had den. It's all in the game. Het had even goed andersom kunnen zijn. Overigens werden die Russen prompt door de Italiaanse Zweden geëlimineerd, wat wellicht met de Engelsen niet zo gauw zou zijn gebeurd. Waarom de reporter het altijd over dat dappere kleine Ierland had, snapte ik niet goed, want met spelers als Blanchflower, Gregg, McParland, Mc- Uroy etc., die in Engeland tot de head-line-players behoren, was dat Ierse elftal zeker niet voor de poes, anders hadden ze trouwens de voor ronden niet overleefd. Sliding In Duitsland was dit voorjaar heel wat te doen geweest over het feit, dat coach Herberger zijn pupillen speciaal op de sliding oefende. Het grote pu bliek daar beschouwt de hier in Ne derland zo gaarne, ja zelfs overdreven gepractiseerde sliding als iets minder waardigs, unfairs, gevaarlijk voor de tegenstander. Men protesteerde en Voorzitter Pico Bauwens en enkele scheidsrechters van internationale faam moesten eraan te pas komen, om duidelijk te maken, dat de sliding als redmiddel in uiterste nood men mocht erover denken zo men wilde vanaf het begin van voetbal een geto lereerd onderdeel was. Herberger wil de blijkbaar een wapen tegen balkunf stenaars smeden, doch hoe dit ook zij, dan heeft hij zijn doel er niet mede be reikt. In de wedstrijd tegen Frankrijk bestrafte de Argentijnse arbiter prompt een mislukte sliding met een penalty! Het is trouwens zeer de vraag of dit Duitse elftal ooit de reis naar Zweden had kunnen maken, als het eerst door de voorronden had moe ten worstelen, al moet uiteraard de eerste overwinning op de favoriet Argentinië hoog worden aangeslagen. Het gaf deze Zuiderlingen een morele klap van de eerste orde, die zij niet meer te boven kwamen. Alleen Techniek Het is m.i. wel gebleken, dat men er afgezien van incidentele successen met hardheid en wilskracht na tuurlijk gepaard met een voortreffe lijke conditie en redelijke techniek on the long run niet meer komt. De Brazilianen tapten uit een heel ander en veel geuriger vaatje. Frankrijk en Zweden o.a. werden door hen op be wonderenswaardige wijze overspeeld. Zij kregen eenvoudig geen kans voor harde tackle of sliding. Het leek alle maal uiterst fair en was dit ook wel maar in feite alleen omdat die lenige Braziliaanse balartiesten aan ieder lijf-aan-lijf-werk met behoud van de bal ontglipten, zodat de krachts explosies in de ijle ruimte zonder ef fect bleven, en alleen nu en dan in het doelgebied tot een fris mangelpar- tijtje leidden. Toen ik die Braziliaantjes zo ra- zendvlug door elkaar zag dwarrelen, meende ik aanvankelijk dat dit alleen maar opportunistische pogingen om vrij te lopen waren, doch plotseling constateerde ik kort achter elkaar de zelfde perfecte positiewisseling. Mijn belangstelling was extra gewekt en ik kwam toen in die beide wedstrijden tot de conclusie, dat men volgens een wel overwogen, uitgekiend listig patroon te werk ging. Het interessante daarbij was dat men met dat systeem precies omgekeerd te werk ging, als wij hier gemeenlijk gewend zijn. Wanneer b.v. een binnenspeler afgezien van het feit wie er toevallig op die plaats stond met de bal (en de hem af schermende kanthalf) naar binnen dreef, probeerde de midvoor niet zo als gewoonlijk naar voren van de spil vrij te lopen, integendeel, hij rende achter die binnenspeler om naar bui ten. Prompt en verrassend plaatste die inside dan na enig gegoochel de bal eveneens naar buiten, waar de back dan tot zijn grote schrik plotse ling met 2 tegenstanders werd gecon fronteerd. Talloze malen werd deze manoeuvre feilloos uitgevoerd. Soms nam die mid voor de bal tot mijn verrassing in het voorbijgaan van zijn inside af. Tel kens was de spil in de verwachting van een aanval door het midden in positie gebleven. Trouwens als hij dat niet zou hebben gedaan, dan zou die middenspeler waarschijnlijk in het midden zijn dóórgegaan. Hetzelfde liedje werd op de vleugel gezongen, als de inside naar buiten opdreef. De wing ging niet naar vo ren in de dekking van de back, doch terug naar het midden. Door deze tac tiek werd telkens de open ruimte wel bewust geschapen, en dus niet ge zocht! Training Ik vroeg mij af hoeveel gezamenlij ke training aan het bereiken van dit peil moet zijn voorafgegaan. Zo'n perfectie komt niet aangewaaid. Bo vendien moet je doorgetrainde, snelle balartiesten met hersens hebben. Na tuurlijk spelen volksaard en opvoeding een grote rol. Met stoere, harde wer kers kun je wel afbreken, doch zo iets zeker niet opbouwen. Wil men beroeps voetbal voor het publiek met welks belangstelling prof-voetbal staat en valt attractief maken, dan zal men tot een synthese tussen „manlijk' en „artistiek" moeten komen. Naar mijn smaak was Frankrijk daarin het ver ste gevorderd Wat waren bij hen Kopa en Fontaine fantastisch! Frankrijk had m.i. de tweede plaats verdiend, doch dat was natuurlijk niet mogelijk. Wat valt er nu uit te leren. Welnu, in de eerste plaats, dat men met semi- prof-voetbal nooit het peil van full time profs kan halen. Maar binnen het raam der mogelijkheden, lijkt het mij in de eerste plaats noodzakelijk dat we beginnen met de jeugd „vertrouwd" met de bal te maken. Baltechniek en nog eens baltechniek, dat moet de ba sis zijn! Een „fluwelen pas" (volgens de Pers een specialiteit van us Abe!) moet geen headlinegebeurtenis, doch iets zeer normaals worden. Lichaams oefening, conditietraining, tactiek ko men daarna en zijn zonder balcontróle vrijwel doelloos, zij het óók nodig om uiteindelijk tot succes te komen. Men kan met opportunistisch, God-zegen- de-greep voetbal wel eens geluk heb ben, doch uiteindelijk zal alleen doel bewust mooi en intelligent voetbal, spelers en toeschouwers bevredigen. I. H. GALAVAZI P.S. Men vertelde mij, dat de Brazi liaanse coach zijn jongens de laatste dagen vóór de finale door middel van gramofoonplaten voor de officiëel ge leide Zweedse aanmoedigingen im muun maakte. Hij draaide ze tijdens de oefeningen voortdurend af! Onge twijfeld een interessant psychologisch experiment. Overigens bleek het niet nodig, want in de finale was het al gauw bekeken i. h. G. 8

AFC (Amsterdamsche Football Club)

Schakels (clubbladen) | 1958 | | pagina 8