techniek en tactiek
ICorrespondentie
't publiek. Als het te bont wordt, zal het bestuur
maatregelen tegen dergelijke individuën nemen.
Van groote invloed kan ook de houding van je
medespelers zijn. Daar zijn er altijd bij, die alweer
vergeten zijn, dat eens ook zij de vuurdoop moes
ten ondergaan en met welk een ontzag ze naar de
oudere spelers van het eerste elftal keken. Het is
voor oudere spelers vaak een klein kunstje om
jongere spelers „stuk" te spelen, hetzij door hun
speelwijze hetzij door hun uitlatingen. Maar het is
ook een klein kunstje voor hen om je zelfvertrou
wen te versterken door een bemoedigend woord,
een beetje persoonlijke interesse of iets dergelijks.
Typisch is ook het volgende, hetgeen ik van nabij
heb meegemaakt en wel, dat een speler van naam
zich door een medespeler van veel minder capaci
teiten en zonder eenige reputatie op voetbalgebied,
zoodanig door diens onsympathieke houding liet
intimideeren, dat hij zienderoogen achteruitging en
weldra niet geschikt voor het eerste elftal meer
bleek. In dit verband wil ik hier thans besluiten
met een eeresaluut en een woord van dank in 't
openbaar aan den grooten sportsman wijlen Wim
Anderiessen voor zijn optreden tegenover mij per
soonlijk, toen ik debuteerde in eerste-klasse voet
bal, in het elftal waarvan hij captain was. Hij zal
mij altijd tot voorbeeld blijven voor de manier
waarop hij jongere spelers zelfvertrouwen gaf.
Hem hierin na te gaan acht ik mijn sportieve
plicht.
KAREL TER HORST.
ROMANTIEK op het middenveld.
Naar links en naar rechts suizen de ballen.
De sterk afwerende verdediging trapt en
kopt en schuift den bal naar half- en binnenspe-
lers, en, vanuit het middenveld begint het. Scherp
oplettend, wachten de drie voorposten, de beide
vleugels en de middenvoor, in gestage beweging,
de passes af waarmede zij bedeeld worden.
Zij staan niet te wachten, maar ze loopen te
wachten.
Een intelligent in beweging zijn, om ook de vij
andelijke defensie in beweging te houden.
En het is niet een maar lukraak loopen.
Maar een bekeken beweging waardoor de tegen
stander even wordt meegetrokken, om dan zelf,
in een andere richting snel naar den bal uit te
schieten.
Het voortdurend door het verstand geleide bewe
gingsoffensief zonder bal, dat de verdediging naar
links en naar rechts doet zwenken, en daardoor
de openingen bewerkstelligt, die door suizende
ballen uit het middenveld gesloten worden.
Daar daveren de binnenspelers weer over het mid
denveld. Steeds oplettend, steeds kijkend.
Zij weten dat de voorposten den weg vrij maken.
En zij weten snel af te geven, als door het ma
noeuvreeren der voorposten een dezer drie vrij
gekomen is. Maar zij weten ook den bal mee te
nemen, als zij bemerken, dat de verdediging nog
niet voldoende in beweging is. Want zij kijken
toch!!
Er ontstaat een gedachtenassociatie tusschen de
spelers op het middenveld en de voorposten, om
dat zij van elkaar weten, dat zij op het goede
moment ballen ontvangen, of dat bij openingen
felle schoten door de lucht daveren.
En als onze verdediging zwoegt en van geen
wijken weet dan destrueeren de binnenspelers op
het middenveld het steunende werk der vijande
lijke half-spelers, de „nachschub" om zoo de
voorhoede der tegenpartij te isoleeren.
En als deze binnenspelers op het middenveld dan
weer den bal bemachtigen, weten zij, dat dan
snelheid van handelen meer dan ooit geboden is.
Dan is de verdediging der tegenpartij „Los" en
dan bieden de snelle passes uit het middenveld
mogelijkheden die juist door de snelheid geaccen
tueerd worden.
Want het begint in het middenveld.
OBSERVER.
Amsterdamsche Korstjes. Door een misverstand
werd in de vorige Schakel verzuimd het gedicht:
„Recept voor een soort Amsterdamsch Korstje" te
onderteekenen. De dichter was A. J. (Jaap) v. d.
Berg.
Nelis de Fles. Medewerkers kunnen alleen hun
copy geplaatst krijgen, indien hun ware naam en
adres bij de redactie bekend zijn.
Dr. M. van Driel. Hartelijk dank voor Uw schrij
ven uit Parijs. Waar U inmiddels in Nederland
arriveerde, hebben wij de brief in kwestie niet
meer gepubliceerd.
N. N. Zie antwoord aan „Nelis de Fles".
„Luister en huiver". Wegens plaatsgebrek kon
van A.F.C.K.F.C. (43) niets meer geplaatst
worden
16