Kleedkamercultuur
I deel in de voorbereiding op het aanstaande
seizoen in de Hoofdklasse A.
i
t Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken
1 om, namens de A-selectie, het bestuur te be-
i danken voor de professionele organisatie en
i daarnaast een woord van dank aan alle ande-
t ren die dit weekend mede mogelijk hebben
gemaakt.
I Robert Gehring
De kleedkamer cultuur uitgekleed tot op
het bot.
Het ritueel is voor iedereen verschillend, als
er al sprake mag zijn van een ritueel. Echter
I het eindresultaat lijkt op het eerste gezicht
t altijd hetzelfde. Uiteindelijk draagt iedereen
van bovenaf naar beneden bekeken een voet
j balshirt, een sportbroekje, twee sokken en
j twee voetbalschoenen. Sinds enige tijd is ook
het dragen van scheenbeschermers verplicht,
dus ook deze worden tegenwoordig door de
j overgrote meerderheid gedragen. De kleed-
kamer cultuur kent verschillende lagen, als-
I zijnde een organisatie, maar wanneer de ui
gepeld is en ontdaan van zijn lagen komt
men tot de kern, de basis van iedere cultuur.
In dit geval simpelweg het omkleden. Wat
zou men anders in een kleedkamer te zoeken
hebben?
Iedere kleedkamer cultuur kent mythen en
rituelen (veelvuldig vertelde verhalen, jaar in
jaar uit), zijn eigen waarden en normen (de
- oudere spelers hebben eerder recht op een
j vaste plaats) en zijn eigen zichtbaar gedrag.
Alhoewel zichtbaar? Ja, voor de mensen die
zich in de kleedkamer zelf bevinden. Maar
de tegenstander is hierbij niet aanwezig. Zij
zitten in hun eigen kleedkamer, waar weer
hun eigen cultuur heerst. Op basis van het
zichtbare, in zekere zin dus onzichtbare ge
drag, kan een tegenstander dus geen eerste
indruk vormen. Deze vindt pas plaats op het
moment dat beide teams de kleedkamer ach
ter zich laten en zich naar het veld bewegen.
Wat blijft dan over? Juist. De basis van iede
re kleedkamercultuur: de omgeklede voetbal
ler. Voor de ijdele voetballer spreekt men
van een aangeklede voetballer. Deze laatste
zin geeft meteen een belangrijk nuance ver
schil weer. Het feit dat iedere voetballer in
principe hetzelfde setje kleren draagt wil nog
niet zeggen dat iedere voetballer er ook het
zelfde uitziet. Deze nuance verschillen in hoe
iemand zijn voetbalkostuumdraagt vertel
len, zonder dat er nog een bal getrapt is, veel
over het karakter en het typesoort van een
speler.
Laten we beginnen bij de sokken. Deze kun
je aan de bovenkant dun of dik omslaan. Bij
dik omslaan betekent dit dat er een omgesla
gen rand ontstaat van pak 'm beet vier a vijf
vingers dik. Zo dik dat de onderkant van de
ze dik omgeslagen rand zelfs tot over de
scheenbeschermers reikt. Wil men spreken
van een dun omgeslagen rand gelden twee
criteria. De rand mag niet dikkers zijn dan
maximaal twee en een halve vinger en de
onderkant van rand moet ten aller tijden bo
ven de scheenbeschermers blijven. Er zijn
tegenwoordig ook spelers, en met name kee
pers, die hun sokken tot over de knieen door
trekken. Maar dit is zo idioot dat daar verder
geen woorden aan vuil gemaakt dienen te
worden. Dan zijn er natuurlijk de broekjes. In
de kleedkamer wordt al gretig onderling van
broekjes gewisseld. Wie heeft er een XXL en
wil die ruilen tegen een L'tje? Wie heeft er
een broekje met touwtjes en heeft liever een
broekje met binnenbreek? Zodoende kun je
een broekje dus ruim of minder ruim (strak is
te extreem gesteld aangezien dit wel erg
zeldzaam is geworden) dragen. Men kan een
broekje tevens hoog omhooggetrokken of
juist hangend op de heupen dragen. Meestal
zijn het de mensen met minder ruime broe
ken die tevens hun broeken omhoog getrok
ken dragen. Waarbij ook opvalt hoe diep het
shirt in de broek is gestoken. En als we dan
weer de link leggen naar de sokken: de spe
lers met het omhoog getrokken mindere rui
me broekje hebben vaak ook de sokken dik
omgeslagen. En over het algemeen is dit
soort speler wat minder technisch geschoold,
niet bang voor pijn, gaat snel naar de grond,
maakt eerder een overtreding en zoekt
meestal de makkelijke oplossing (uitzonde
ringen daargelaten). Zo iemand zou een
doorgebroken speler bijvoorbeeld eerder ge
nadeloos van achteren neertrappen dan sub
tiel op zoek gaan naar lichaamscontact waar
bij 'beiden' ongelukkig lijken te vallen, en
dat terwijl het eindresultaat hetzelfde is. Op
basis van hoe iemand zijn voetbalkleren
draagt vallen nog veel meer voetbalkarakter
trekken af te leiden, maar zou ik deze alle
maal opnoemen dan wordt dit een haast ein
deloos verhaal. Maar iemand die bij min vijf
graden Celsius nog steeds zijn mouwen om
hoog gestroopt heeft moet men ten alle tijden
vermijden bij hoge ballen in de zetien meter__
En niet alleen omdat het veld bevroren is.
de waarheid spreken, ze zijn ook in staat een
toneelstuk te spelen zoals Lance Armstrong
dat deed in de aanloop naar de Alpe D'Huez.
Het advies aan alle AFC'ers bij aanvang van
het nieuwe seizoen luidt dan ook: De waar
heid ligt verscholen in de kleren.
Thomas Rijsman (speler Zat. 1)
Dit alles geldt met name voor het amateur
voetbal. In het profvoetbal wordt er natuur
lijk voor gezorgd dat het hele team er iden
tiek bijloopt vanwege commerciële belangen
van de kledingsponsor. Daarnaast is er in het
profvoetbal duidelijk een minimum van
voetbalbekwaamheid nodig wil men deze
wereld als actief speler betreden. Hierdoor
zijn er veel minder kwaliteitsverschillen on
derling dan bij amateurvoetbal. Uiteraard
bestaat er ook een groot verschil tussen een
wereldvoetballer en een prutser in het prof
voetbal, maar extremen liggen veel dichter
bij elkaar dan bij de amateurs. Hierdoor her
bergt het amateurvoetbal nog meer kleding-
varianten, simpelweg omdat er meer voetbal
types bestaan. Maar de voornaamste reden
om niet het profvoetbal als experimentele
speeltuin te gebruiken bij het toetsen van
mijn theorie is het feit dat profvoetbal door
zijn grote exposure (denk aan televisie en
tijdschriften) veel trendgevoeliger is. En een
trend volgen is minder intrinsiek gelinkt aan
je eigen karakter. De buitenwereld bepaalt
hoe jij je kleedt, en niet de manier waarop jij
denkt, voelt en dus voetbalt.
In de spelerstunnel, tijdens de warming up of
vlak voor de aftrap zoek je wel eens naar de
ogen van een tegenstander. Stralen die ogen
angst, agressie, arrogantie of een ongehoorde
zekerheid uit? Op basis daarvan sleutel je aan
je eigen instelling ten opzichte van desbetref
fende speler. Maar dit kan leiden tot grote
catastrofes. Hoe vaak men ook zegt dat ogen
10