UNMIXED SPECIAL PICKLE
ingelegd door Pirn Adriaansz
LArtFou de la Créativité
Zondag 11 januari 1987 vond op Goed Genoeg een historische en unieke gebeurtenis plaats: de opening van
de expositie L'Art, Fou de la Créativité!
AFC met hoofdletters en terecht!
Wat één jaar eerder bescheiden startte met twee exposanten bleek ditmaal uitgegroeid tot een volwaardige ex
positie, waar werken van dertien AFC-ers zeven mannen en zes vrouwen te bezien waren. Wie zei er ook
alweer, dat vrouwen in AFC geen rol van betekenis speelden?
Wat Pickelaar betreft is dit het begin van een nieuwe AFC-traditie! Jaren geleden had hij al eens een ten
toonstelling in één totaalgebeuren op Nieuwjaarsdag bepleit, maar geen oor gevonden. Zijn suggestie werd
destijds afgedaan met de woorden: "We zijn een voetbalclub".
En nu heeft Flerma Steensma terecht deze afzonderlijke expositie bedacht en met enthousiaste medewer
king van velen, waaronder echtgenoot Jan zowaar van de grond gekregen!
De kwaliteit van het gebodene was dooreen hoog. Aquarellen van Miep Ridderikhoffwaaronder een
juweeltje van eigen dochter Ans!
Frisse aquarellen ook bloemwerk van Anneke Jung.
Connie Hermens met serene ikonen en eveneens een uitstekende aquarel.
Berry Bonkink verraste met amusante sculpturen, waaronder Henny Somers (aan piano), die op haar beurt
zelf fraaie glasgravures had ingezonden.
Pluis de Haan was aanwezig met fruit-en vogelplastieken.
Heel oorspronkelijk teken/schilderwerk, waaronder de haan als anti-feminist, zagen we van Lees de Smit.
Michel v.d. Born zond mooi, modern strak aquarelwerk in, waaronder twee Amstelbruggen.
Lou van Kranendonk leverde andermaal kleurrijk abstract werk, waarvan vooral 'Autoroute du Soleil' op
viel. Ook Theo van Einden was voor de tweede maat present; nu met gerijpte bloemaquarellen.
Kleurige Franse landschapjes in olieverf kwamen van de hand van Freek Doesburg.
Stillevens, eveneens in olieverj, van Arie Waayer waren aangeleveid dooi diens echtgenote.
Lex Rimini had tenslotte intieme miniatuur-pentekeningen ingezonden, waarop historische plekjes vet tassend
waren vastgelegd.
Eerder was de expositie op geestige wijze geopend door Jules Croiset, die daartoe zijn huiswerk grondig ge
daan bleek te hebben. Superieur was de wijze, waarop hij terecht de microfoon afwees.
Hel geheet werd muzikaal beschaafd opgeluisterd door het Trio Caprice, bestaande uit alweer Henny
Somers (piano, nu echt en accordeon), Jopie Akkersdijk (bas) en Michel Didier (drums).
Enige honderden bezoekers, waaronder helaas weinig jongeren, beleefden een geweldige middag; en voor
de harde kern een geweldige avond.
Onder hen was uw zeer geestdriftige Pickelaar.
5